پاسخ سوالات خود در زمینه «جراحى ها زيبايى» را در اینجا بخوانید
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۷۵۶۱۹
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.
شما هم میتوانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.
سوالات شما در زمينه جراحىهای زیبایی را بابک ساعدی استاد تمام علوم پزشکی تهران متخصص گوش و حلق و بينى و فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت و امیرهوشنگ احسانی متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی پاسخ دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساعدى با اشاره به جراحی بینی گوشتی، گفت: بر خلاف باور غلط مردم جراحی بینی برگشت ندارد و این موضوع که جراحی بینی به خصوص در نوع بینیهای گوشتی بر میگردد غلط است، اما هیچگاه نتیجه جراحی بینی گوشتی با بینیهای غیر گوشتی یکسان نیست به خصوص در مواردی که فرد بينى گوشتى داشته باشد و فقط بخواهد سایز نوک بینی را کوچک کند جراحى نتيجه راضى كنندهاى ندارد.
آيا جاى جراحى بينى، گوشت اضافه ايجاد مى شود؟این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت در پاسخ به این سوال که آیا جای بخیهها گوشت اضافه ایجاد میشود، عنوان کرد: ایجاد اسکار یا بافت کلوئیدی از عوارض جراحی محسوب میشود به خصوص در بینیهای گوشتی این عارضه بیشتر بروز مى كند، اما علاوه بر بینی گوشتی ژنتیک و سابقه نژادی نیز در ایجاد اسکار نقش دارد؛ در واقع اسکار در افرادی که زخم آنها دیر بهبود مییابد یا پس از بهبودی اسکار ایجاد میشود بیشتر دیده میشود.
آيا جراحى براى كوچک كردن نوک بينى وجود دارد؟استاد تمام علوم پزشکی تهران با اشاره به روش جراحی برای کوچک تر کردن نوک بینی، اظهار کرد: اعمال جراحی راینو پلاستیک برای کوچک کردن بینی استفاده و در برخی از بیماران برای کوچک کردن نوک بینی فقط جراحی تیپ پلاستیى انجام میشود.
جراحى بينى بدون بيهوشى يا با بيهوشى؟ساعدی در پاسخ به این سوال که آیا جراحی بینی بدون بیهوشی امکان پذیر است، گفت: به طور کلی جراحی بینی به 2 روش بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی انجام میشود که در بی حسی موضعی، بی دردی از طریق یک رگ انجام میشود و برخلاف باور مردم بیهوشی عمومی در جراحى بينى نسبت به روش بی حسی موضعی عوارض کمتری دارد.
چه كسانى نبايد جراحى بينى انجام دهند؟این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت در پاسخ به این سوال که کدام بیماران نمیتوانند جراحی بینی کنند، گفت: کلیه افرادی که بیماری خونریزی دهنده غیر قابل کنترل مانند هموفیلی دارند، بيماران قلبی، دیابتی، فشار خون بالا و بیماریهای سیستمیک مانند بیماریهای روماتولوژی به دلیل مشکل در بیهوشی نمیتوانند جراحی بینی انجام دهند.
جذب چربى تزريقى در جراحى گونهاین فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت در پاسخ به این سوال که پس از تزریق چربی شکمی در جراحی گونه، چربی جذب شده است، عنوان کرد: میزان موفقيت تزریق چربی در جراحی صورت 50 تا 60 درصد است؛ در واقع چربی در نیمی از افراد جذب میشود اما باید توجه کرد که نتیجه تزریق چربی 6 ماه بعد مشخص میشود. حتی گاهی اوقات در برخی از افراد شاهد افت چربیهای تزریقی هستیم اما پس از گذشت 5 تا 6 ماه این چربیها تاثير خود را نشان مى دهند و جراحی نتیجه مثبتی دارد.
درمان انحراف بينى چيست؟ساعدی با اشاره به درمان انحراف بینی گفت: درمان انحراف تيغه بینی راهی جز جراحی ندارد.
جراحى بينى با آلرژى عارضه دارد؟اين متخصص گوش و حلق و بينى در پاسخ به اين سوال كه جراحى بينى در افراد مبتلا به آلرژى چگونه است گفت: 25 درصد افراد آلرژی بینی دارند و اگر جراحی کنند و پس از جراحی بینی اگر تحت درمان آلرژی نباشند، دچار مشكل تنفسى مى شوند.
علت صدا دادن بينى پس از جراحى زيبايى چيست؟
وى به اين سوال كه چرا بينى برخى افراد پس از جراحى صدا مى دهد، پاسخ داد و گفت: افرادى كه آلرژى دارند اگر تحت درمان قرار نگيرند دچار مشکل تنفسی میشوند و بینی آنها صدا میکند.
تورم بينى پس از جراحى چگونه از بين مى رود؟این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت با اشاره به تورم بینی پس از جراحی عنوان کرد: عمده تورم بینی پس از یکسال برطرف میشود در صورتی که تورم بینی بعد یکسال همچنان وجود داشته باشد با تزریق آمپول کورتون تورم از بین میرود.
آيا مى توان بينى به خصوص افتادگى نوك آن را به روش بسته جراحى كرد؟استاد تمام علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا میتوان بینی را به صورت جراحی بسته عمل کرد، گفت: روش جراحی بسته شیوع کمتری دارد و در آمریکا منسوخ شده است و یکی از روشهای قدیمی برای جراحی بینی محسوب میشود به خصوص برای درمان افتادگی نوک بینی از روش قدیمی جراحی بسته استفاده نمیکنیم و روشهای جراحی جدید توصیه میشود.
آيا محدوديت سنى براى جراحى انحراف بينى وجود دارد؟ساعدى با اشاره به سوال فرد ١٥ ساله که با مشكل انحراف بينى، پوليپ و محدوديت سنى جراحی رو به رو است، گفت: جراحى انحراف بينى محدوديت سنى ندارد و مى توان در ١٥ سالگى جراحى كرد.
درمان ورود ترشحات بينى به داخل گلو چيست؟وى ادامه داد: درمان ورود ترشحات بينى به داخل گلو جراحى نيست و مى توان از درمان هاى دارويى استفاده كرد.
جراحى ترميمى بينى تصادفى چگونه است؟ساعدى در پاسخ به سوال فردى كه بينى او در تصادف دحچار آسيب شده و با وجود جراحى هنوز دچار مشكل است، گفت: وقتى بينى فردى آسيب مى بيند با اعمال جراحى ساده امكان درمان نيست و نياز به انجام جراحى هاى ترميمى پيچيده است كه هزينه بالاترى دارد.
همه چیز درباره جراحی افتادگی پلکامیرهوشنگ احسانی متخصص و جراح پوست، مو و زیبایی در ادامه با اشاره به سؤالی مبنی بر چگونگی انجام جراحیهای رفع افتادگی پلک و طول درمان آن، گفت: افتادگی پلک یکی از شایعترین مراجعات به کلینیکهای جراحی زیبایی است که باید توسط جراحان چشم و یا جراحان پلاستیک و متخصصان و جراحان پوست که دورههای ویژه آن را گذراندهاند انجام شود، در این جراحی سرپایی و یک الی 2 ساعته بخشی از محل اضافی پلک با دقت برداشته شده و بخیه میشود که عموماً این بخیه با لیزر و فوراً انجام میگیرد.
وی ادامه داد: با انجام جراحی رفع افتادگی پلک فرد میتواند بینایی بهتری داشته باشد و علاوه بر آن این جراحی برای آن دسته از افرادی که یکی از چشمهایشان از نظر ظاهری به علت افتادگی پلک، بیش از حد کوچکتر از چشم دیگر است، امکانپذیر است که در اینجا میتوان با برداشتن بخشی از پوست پلک و ترمیم آن نسبتاً اندازه ظاهری هر دو چشم را متوازن کرد که دید بهتری هم به فرد میدهد. به طور کلی جراحیهای افتادگی پلک یکی از سادهترین انواع جراحیهای زیبایی به شمار میرود که دوران نقاهت چندانی ندارد و معمولاً ظرف یک الی 2 ماه آثار محل جراحی به طور کامل محو میشود.
کبودی و گودی دور چشم را چگونه از بین ببریم؟این متخصص و جراح پوست، مو و زیبایی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا عمل جراحی برای رفع کبودی و گودی دور چشم وجود دارد یا این عارضه با دارو قابل درمان است، گفت: کبودی و گودی دور چشم از جمله شایعترین موارد مراجعه به کلینیکهای زیبایی است که البته درمان آن بسیار سخت است زیرا در بیشتر موارد این وضعیت جنبه ارثی و ژنتیکی دارد که در این صورت استفاده از ژلها و کرمهای مختلف، لیزر، ملوتراپی و نظایر آن فقط کمی گودی و کبودی را برطرف میکند اما اگر این مشکل جنبه ارثی نداشته باشد و به خاطر عوامل محیطی یا تغذیهای فرد به آن دچار شده باشد نسبت به درمانها پاسخ بهتری میدهد.
اما و اگرهای جوانسازی پوستامیرهوشنگ احسانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر معرفی جدیدترین روشهای بی ضرر برای از بین بردن خط اخم ابرو و پیشانی، افزود: به طور کلی در حال حاضر یکی از سادهترین و بهترین راهها برای از بین بردن خطوط و چینهای صورت تزریق بوتاکس به پوست است که باید توسط متخصصان و جراحان پوست یا جراحان پلاستیک دوره دیده انجام شود زیرا در بسیاری از موارد افراد زیادی به علت تزریق بوتاکس توسط برخی همکاران کم تجربه دچار عوارض جبران ناپذیر پوستی و حتی از بین رفتن زیبایی سابق خود شدهاند.
این متخصص و جراح پوست و زیبایی، تأکید کرد: تزریق بوتاکس با روشهای استاندارد و اصولی یکی از بهترین گزینهها برای پر کردن چین و چروکهای روی صورت است که معمولاً هر 4 الی 6 ماه یکبار تکرار میشود.
وی همچنین در خصوص انجام جراحی گونهگذاری و یا تزریق چربی به پوست، افزود: روش دیگری برای گونهگذاری و رفع برخی از افتادگیهای پوستی وجود دارد که در آن روش در وهله اول مقدار مورد نظری از چربیهای شکم برداشته، فریز شده و بر روی صورت و در نواحی گونهها کارگذاری میشود البته با توجه به اینکه چربی کمی زودتر جذب میشود گونهگذاری به واسطه تزریق چربی باید به طور پی در پی و هر 3 الی 4 ماه یکبار در افراد تکرار شود.
آیا کرم و ژلها تأثیری در رفع چین و چروک دارند؟احسانی همچنین در ادامه با اشاره به روشهای دیگر رفع چین و چروکهای صورت گفت: البته استفاده از کرمهای کلاژنساز و ژلهای خاص در این زمینه مؤثر است به شرطی که به صورت طولانی مدت مصرف شود زیرا کرمها و ژلهایی که در عرض چند دقیقه چین و چروکها را از بین میبرند همگی تأثیر گذرا و موقت دارند در حالی که کرمهای کلاژنساز باید در مدت زمان طولانی مصرف شوند تا بتوانند به واسطه تأثیر کلاژنها بر روی پوست چین و چروکها به مرور کم شده یا از بین بروند.
چگونه میتوان لکها و خالهای مادرزادی روی صورت را از بین برد؟این متخصص و جراح پوست مو زیبایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا عمل جراحی پلاستیک و لیزر تأثیری بر رفع لکها و خالهای مادرزادی و بزرگ پوستی دارد یا خیر یادآور شد: به طوری کلی خال ها و لکهای پوستی انواع مختلفی دارند اگر این لکها و خالها حالت گوشتی و برجسته داشته باشند جراحی و رفع آنها بسیار سخت بوده و گاهی تأثیر چندانی ندارد در سایر موارد نیز استفاده از لیزر میتواند کمی آن لکهها را کمرنگ کند اما به طور کامل از بین نمیبرد و جراحی پلاستیک چنین لکههایی نیز میتواند جای خالی بد شکلی روی پوست بر جای بگذارد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادامه جنجال توسلجویی علمالهدی به شاهنامه | نمیدانستید منیژه، زن بادهنوش و دختر دشمن ایران بود | این ابیات را هم بخوانید!
در سخنان علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
در واکنش به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد درباره حجاب، سایت عصرایران در یادداشتی نوشته است؛
در خبرها آمده بود که احمد علمالهدی، امام جمعۀ مشهد، گفته است: «حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بخصوص در تاریخ ایران باستان؛ و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی دید؛ آن زمان که از قول منیژه به عنوان نماد یک زن فرهیخته و ایرانی نقل میکند: منیژه منم، دخت افراسیاب / برهنه ندیده تنم آفتاب».
اینکه جناب علمالهدی برای دفاع از حجاب ترجیح داده به سراغ شاهنامه برود و از منیژه مدد بگیرد، خود تایید ناخواستهای است بر آنچه به عنوان دینگریزی در جامعۀ ایران مطرح و البته از تریبونهای رسمی انکار شده است.
محافظهکاران در ایران، به ویژه اگر اهل سیاست باشند، غالبا منکر داعیه دینگریزی در جامعۀ ایراناند؛ ولی چگونه هم آن ادعا را نادرست می دانند و هم آقای علمالهدی برای دفاع از حجاب دست به دامن منیژهای شده که اگرچه آفتاب تنِ برهنهاش را ندیده بود، ولی شرابخواری و عیش و عشرت هم از دیگر ویژگیهای او بوده است؟
در داستان بیژن و منیژه در شاهنامه، منیژه به بیژن دل میبندد و او را به خیمهاش دعوت میکند. چند شبانهروز با او مشغول خوردن و باده نوشیدن میشود، در حالی که نوازندگان با بربط و چنگ برایشان مینواختند.
ببینیم فردوسی چه توصیفی از خلوت بیژن با "منیژه" داشته:
نهادند خوان و خورش، گونهگون
همی ساختند از گمانی فزون
نشستنگه رود و می ساختند
ز بیگانه خیمه بپرداختند
پرستندگان ایستاده به پای
ابا بربط و چنگ و رامش سرای
میِ سالخورده به جام بلور
برآورده با بیژن گیو زور
سه روز و سه شب شاد بوده به هم
گرفته بر او خواب مستی ستم
در ابتدا هم که بیژن وارد خیمۀ منیژه میشود، فردوسی میگوید:
به پرده درآمد چو سرو بلند
میانش به زرین کمر کرده بند
منیژه بیامد گرفتش به بر
گشاد از میانش کیانی کمر
به هر حال پوشش منیژه هر چه بوده باشد، رفتار و کردار او قطعا باب طبع و مطابق عقاید جناب علمالهدی نبوده. پس چرا ایشان از منیژه مدد جسته برای دفاع از عقایدش؟ آیا این گونه تعبیر نخواهد شد که پدیدهای به نام دینگریزی را پذیرفتهاند که به باور منتقدان افرادی نظیر آقای علمالهدی در شکلگیری آن پدیده نقش موثری داشتهاند از منیژه و نه شخصیت های دینی نام برده است؟
مثلا در همین داستان بیژن و منیژه، نوازندگان برای دو دلداده مینواختند تا خلوت و معاشرتشان خوشایندتر شود و این اقبال به موسیقی هم دقیقا بخشی از همان "فرهنگ ایرانیان" بوده که آقای علمالهدی به آن تمسک جستهاند. ولی الآن که اختیار خراسان و شهر مشهد در ید باکفایت جناب علمالهدی قرار گرفته، برگزاری یک کنسرت در مشهد هم ممنوع است.
این نفی موسیقی هم آیا برآمده از "فرهنگ ایرانیان" است؟ و آیا همین سختگیریها موجب دینگریزی جوانان [یا دست کم لایههای قابل توجهی از آنان] نشده؟ قطعا اگر این سختگیریها نبود، امروز امام جمعۀ مشهد ناچار نبود برای دفاع از حجاب، به مشی منیژهای متوسل شود که پس از آن سه روز شادخواریاش با بیژن، در جام شراب بیژن داروی هوشبر ریخت و او را با کمک ملازمانش پنهانی به کاخ پدرش برد و باقی قصه را هم از زبان فردوسی بشنوید:
نهفته به کاخ اندر آمد به شب
به بیگانگان هیچ نگشاد لب
چو بیدار شد و بیژن و هوش یافت
نگار سمنبر در آغوش یافت
در سخنان آقای علمالهدی، نکتۀ فرعی نادرستی هم وجود دارد و آن اینکه وی منیژه را "یک زن فرهیخته و ایرانی" توصیف کرده؛ در حالی که منیژه تورانی بوده است. او دختر دشمن بزرگ ایران، یعنی دختر افراسیاب – پادشاه توران – بود!
البته این نکته اهمیت چندانی ندارد و حق با آقای علمالهدی است. یعنی رفتار و سلوک منیژه تفاوت چندانی با رفتار زنان ایرانی نداشته. چون ایرانیان و تورانیان در مجموع تا حد زیادی در اتمسفر فرهنگی مشابهی میزیستند. ولی همین که امام جمعۀ مشهد واقف نیست منیژه ایرانی نبوده، نشاندهندۀ آشنایی کم او با "تاریخ ایران باستان" است و گمان گرده یک بیت کافی است.
نکتۀ مهمتر اما این است که تفاخر منیژه به اینکه آفتاب هم تنش را ندیده، ریشۀ اشرافی هم دارد. در مکه و مدینه نیز اشراف دقیقا به علت وضع مالی بهتری که داشتند، لباس بیشتری بر تن داشتند.
اکثریت مردم حجاز فقیر بودند و لباس چندانی نداشتند. یعنی نه لباسهای گوناگون داشتند، نه همان تک لباسی که داشتند، همۀ جای بدنشان را میپوشاند و در نتیجه آفتاب تن آنها را میدید و میسوزاند.
اینکه نقل شده است پیامبر گرامی اسلام لباسهای با آستین بسیار بلند را نمیپسندید و اگر لباسی میخرید و آستیناش بیش از اندازه بود، مقدار اضافی را میبرید، دلیلش این بوده که چنین جامههایی را اشراف از سر تفاخر میپوشیدند و بسیاری از مردم پول کافی برای تهیۀ چنین لباسهایی نداشتند.
احتمالا در ایران هم اقشار فقیر تا حدی گرفتار چنین مشکلی بودند. به هر حال اینکه منیژه میگوید آفتاب هم تن مرا ندیده، احتمالا حاوی اشارهای است به خاستگاه طبقاتی برتر او؛ خاستگاهی که اکثر زنان فاقدش بودند.
به عنوان جمعبندی باید گفت در این یادداشت به سه نکته اشاره کردیم. یکم اینکه: وقتی برای دفاع از حجاب، پای زن بادهنوشی مثل منیژه به میان میآید، یعنی جناب علمالهدی هم واقفاند که برای دفاع از حجاب باید به سراغ شخصیتهایی تازه و غیراسلامی رفت و همین نشانۀ تحولی اساسی در جامعۀ ایران است که انکار میشود.
دوم اینکه: حتی اگر بپذیریم اسلام دقیقا همان چیزی است که آقای علمالهدی و همفکران محافظهکار ایشان میگویند، سختگیری برای اینکه سبک زندگی مردم و حتی مشی آنها در عرصۀ عمومی "کاملا اسلامی" شود، علت اساسی دینگریزی در جامعۀ ایران بوده است. با مردم نباید سخت گرفت وگرنه دینگریزی به دینستیزی هم منتهی خواهد شد.
سوم اینکه: اگر چیزهایی به نام "تاریخ ایران باستان" و "فرهنگ ایرانیان" وجود دارد، این امور قطعا تاثیر پایدار و ماندگار خودشان را بر زندگی و مشی و منش ایرانیان گذاشتهاند. جامعه، مومی در دستان صاحبان قدرت نیست تا آن را به هر شکل که خواستند، درآورند. قناعت را فقط به مردم نباید توصیه کرد. حاکمان هم در تلاش برای ایجاد "جامعۀ مطلوب" خودشان باید اهل قناعت باشند.